Negativní postoj k oblasti elektromobility v Čechách
Přidáno: 13.12.2022 16:33.39 Počet shlédnutí: 614
13 Prosinec 2022
Nedávno nás zaujala odpověď od FB profilu ŠKODA AUTO, která naráží na nenávist vůči elektromobilitě v Čechách a rozhodli jsme ji sdílet s Vámi. Napište nám do komentáře, co si o tomto tématu myslíte a jaký postoj k elektromobilitě máte.
„Zde pár bodů, které zcela jasně dokazují, jak moc je v Čechách nenávist vůči elektromobilitě naprosto neopodstatněná, a jasně založená na výmyslech.
Faktem je, že ve výsledku je a bude BEV model ekologičtější a to nejen díky výrobě s uhlíkově neutrální bilancí, ale i díky nulovým lokálním emisím.
- Aby to bylo spravedlivé, je potřeba započítat emise do celé životnosti vozidla, čili výroba, údržba, likvidace i energii nutnou k pohonu vozu, nikoliv jen při výrobě takového modelu, který se u BEV modelů zpravidla kolem 50 tis. najetých km vyrovná.
- Bez pochyby má i BEV model emise, které vznikají v elektrárně, nicméně u klasických konvenčních vozů se benzín nebo nafta také sama nezhmotní a jen tak se nevyskytne na čerpacích stanicích.
- I ten benzín a nafta má za sebou také nějaké emise, nehledě na fakt, že se také musí vyrobit a zpracovat. Nejprve se někde musí vytěžit, pak se musí někde ze středního východu dostat také k nám, což je většinou tankerem, který nemá žádné emisní regulace a vypouští spousty oxidu dusíku a síry.
- Také berme v potaz to, že se občas stane nějaká katastrofa, kdy se ropa dostane do moře a to je obrovský problém.
- Dalším faktem je, že pokud se ropa dostane do Evropy, pak se musí také přepravit, což je nejčastěji ropovodem. Ropovod se musí také postavit a výstavba takového ropovodu spotřebuje také spousty energie, nehledě na fakt, že i ten ropovod je pod tlakem a čerpá se tam čerpadly, které jsou na elektřinu a mají dost velkou spotřebu elektřiny. Například ropovod z Francie do Německa, což se jedná o zhruba 700km, spotřebuje více než 100GW*h ročně, to by vystačilo na provoz 30 tis. BEV modelů.
- Když se ropa dostane k nám, tak se musí benzín nebo nafta vyrobit, což znamená rafinace. Samotná rafinace vyžaduje proces takzvaného zahřívání a samotné zahřívání také spotřebuje elektrickou energii a benzín nebo nafta se také musí dostat na čerpací stanici.
- Když už tedy tankujete benzín nebo naftu do svého vozu, tak je potřeba také počítat s tím, že i ta čerpací stanice spotřebuje značné množství elektrické energie a to především proto, protože stanice pohání čerpadlo, díky kterému můžete benzín nebo naftu do svého vozu natankovat. Plus samozřejmě provoz čerpací stanice jako takový ( lednice, světla, apod.).
- Pokud se ještě vrátíme k samotné výrobě benzínu nebo nafty, tak v ČR je právě společnost, která u nás vyrábí benzín a naftu, druhým největším odběratelem elektřiny.
- Pokud se zaměříme na konkrétní výpočet, tak například ŠKODA KODIAQ má objem nádrže na 58l, tak na rafinaci se spotřebovalo 87kWh elektrické energie, což je mnohem více, než je celá baterie modelu ŠKODA ENYAQ iV.
- Aniž by ŠKODA KODAIQ ujela jediný kilometr, už sama spotřebovává tolik elektrické energie, na který tento vůz může ujet téměř 500km. Což také znamená, že na ujetí 100km je potřeba 9,4kWh elektřiny, ta pochází právě z té rafinace, což je většinou polovina spotřeby BEV modelu.
- Pokud budeme chtít počítat emise, tak kromě 165g/km, které vypustí z výfuku v místech, kde se jezdí, kde jsou lidé, tam kde dýcháme, tak je potřeba připočítat dalších 41g CO2 vypustit v elektrárnách na rafinaci nafty, dalších desítek na dopravu ropy ropovodem, dalších několik gramů na čerpadlo na čerpací stanici, tankery, provoz čerpací stanice, apod. Ve výsledku budeme hodně přes 200g na každý ujetý kilometr.
- Například český energetický mix za rok 2020 měl na dodanou na 1kWh elektrické energie produkci 432g CO2. Pokud tedy vezmeme model ŠKODA ENYAQ iV a budete ho nabíjet průměrným energetickým mixem v ČR, tak v průměru budete jezdit kolem 78g CO2 na jeden ujetý kilometr.
- Pokud nabíjíte BEV doma, tak sám si můžete vybrat i takového dodavatele, který garantuje, že nakupuje pouze čistou elektrickou energii a nemusíte tak nabíjet z klasického českého energetického mixu nebo můžete použít třeba vlastní solární panely, kdy vyprodukují takové panely i při výrobě zhruba 20-50g CO2 na 1kWh elektřiny.
- Přes 90% majitelů BEV modelu nabíjí svůj vůz právě doma a pokud máte možnost nabíjet doma skrze noční tarif, tak to znamená, že většinou spotřebováváte přebytky elektrárny.
- Berte také v potaz fakt, že elektrárny, včetně těch uhelných, mají mnohem větší efektivitu výroby energie, než klasický konvenční vůz se spalovacím agregátem, protože například benzínový motor má obvykle účinnost kolem 25%, naftový kolem 33%, tak elektrárny mají obvykle kolem 40-44% účinnosti.
- Jedno z největších vlivů právě na ekologii je energetický mix. Pokud budete používat stejného dodavatele elektrické energie, jako určitě doposud používáte, tedy energii výhradně z obnovitelných zdrojů neboli čistou energii, tak návratnost je mnohem dříve, oproti zmiňovaným 50 tis. km. Výborně na toto poslouží například FVE.
- V oblasti výroby je ŠKODA AUTO silným zastáncem trvalé udržitelnosti v celém hodnotovém řetězci. ŠKODA AUTO tak využívá elektřinu z obnovitelných zdrojů a například v Mladé Boleslavi přímo vyrábí baterie, což zásadně snižuje nároky na přepravu. Kromě toho jsou zde pro transportní účely využívány také dva nákladní vozy s elektrickým pohonem. Od roku 2030 mají být vozidla v českých a indických závodech vyráběna s nulovými emisemi. V čele stojí závod ve Vrchlabí, který vyrábí CO2 neutrálně již od roku 2020.
- Navíc se důsledně zaměřujeme na udržitelnost svých produktů. Například ENYAQ iV využívá více než 13 kg recyklovaných plastů získaných z obalů starých baterií a nárazníků. Podíl recyklovaných materiálů činí u oceli použité při výrobě karoserie 40 %, v případě hliníku dokonce 60 %. Boční okna vozu ENYAQ iV tvoří z 20 % recyklované sklo. V interiéru nabízí ENYAQ iV potahy sedadel vyrobené ze 40 % z přírodní vlny a z 60 % z recyklovaných PET lahví.
- Při realizaci svých ambiciózních cílů v oblasti udržitelného rozvoje se zároveň spoléháme na podporu Poradního výboru pro udržitelný rozvoj. Pět členů nezávislého a nestranného grémia disponujících mezinárodními zkušenostmi přináší nové podněty a návrhy týkající se aktuálních a budoucích opatření v oblasti udržitelného rozvoje. Tímto způsobem podporují rozmanitější dialog o tématech udržitelného rozvoje mezi automobilkou a dalšími zainteresovanými subjekty.
Tým ŠKODA AUTO"
Zdroj: FB - ŠKODA AUTO