Náklady na elektromobil
Náklady na provoz a údržbu elektromobilu
Elektromobily jsou v současnosti více a více populární téma, ve světě už jich jezdí miliony a s největší pravděpodobností jednou zcela nahradí automobily se spalovacím motorem, zejména proto, že spalování ropy v dnešním měřítku dlouhodobě neudržitelné. Provoz elektromobilu se ale vyplatí už dnes.
MENŠÍ PORUCHOVOST
Spotřební komponenty, jako jsou svíčky, palivové filtry, olej...typické pro spalovací motory, je nutné pravidelně kontrolovat a měnit. Tomuto se ale u elektromotoru zcela vyhnete, protože tyto součástky jednoduše neobsahuje.
Elektromotor je celkově efektivnější než motor spalovací a tím i méně poruchový, má o poznání vyšší životnost, protože nejsou, narozdíl od spalovacích, vystavovány vysokým tlakům, tření a teplotám.
Dalším komponentem, který vás u elektroauta nebude zatěžovat je výfukový systém a logicky nebudete podstupovat ani měření emisí. Brzdy a brzdová kapalina mají u elektromobilu výrazně vyšší životnost, než u auta se spalovacím motorem, protože většina brzdného výkonu je měněna zpět na energii do baterií, což dodatečně zvyšuje dojezd a efektivitu elektromobilu.
LEVNÝ PROVOZ
Elektrovůz máte možnost "natankovat" doma, elektrickým proudem, který platíte podle vlastního tarifu. Pokud můžete využít k nabíjení tzv. noční proud, můžete se dostat až na hranici 40,- Kč / 100 km.
Při průměrné sazbě vychází cena provozu cca 68 Kč, srovnání s pevnými pohonnými hmotami je v tabulce níže.
|
ELEKTROMOTOR |
SPALOVACÍ MOTOR |
SPOTŘEBA 100 KM |
15 kWh (el.energie) |
8 l (natural 95) |
CENA / JEDNOTKA |
4,54 Kč / kWh |
30 Kč / l |
CENA / 100 KM |
68 Kč |
240 Kč |
Samozřejmě je tu i možnost jezdit úplně zadarmo. Můžete například vlastnit solární panely s akumulačním systémem energie, který se nejvíce vyplatí právě v kombinaci s elektromobilem, protože vyrobená energie jde takto efektivně ukládat a využívat.
BATERIE
Jedná se o nejdražší a také nejdůležitější část celého elektromobilu. Dobrou zprávou ale je, že posledí dekáda užívání elektromobilů spolehlivě a v praxi prokázala, že není důvod se obávat její rychlé degradace a nutnosti její předčasné výměny. Zkušenosti většiny elektromobilistů prokázaly, že baterii s vypělými systémy pro řízení nabíjení a provozu baterie, dokáží baterii uchovat na 90% původní kapacity i po 200 000 km. Spousta lidí bez informací a praktických zkušeností z oboru šíří názor, že baterie, které tvoří podstatnou část ceny vozu, bude nutno po několika letech měnit. Samozřejmě, jsou ojedinělé případy, kdy vlivem defektu při výrobě baterie či poruchy, tento jev nastal, přičemž věříme, že seriózní výrobce, svého zákazníka nenechá ve štychu a problém vyřeší.
POJISTKA
Pro elektromobily platí nejnižší sazba povinného ručení (varianta pro vozidla s obsahem nad 1000 ccm)
Náklady na provoz a údržbu elektromobilu jsou tedy podstatně nižší, než náklady u běžného automobilu na fosilní paliva, jak jste se mohli dočíst výše. Podle testů konkrétních vozidel jde dokonce až o desetinásobně nižší cenu za provoz elektromobilu oproti automobilu se spalovacím motorem. (součtem cen paliva, provozních kapalin, náhradních dílů a servisu)
Samozřejmě je cena srovnatelné třídy automobilu se spalovacím motorem nižší a pro některé neřeší problém každodenního dojíždění na velké vzdálenosti, jedná se ale o novou technologii, která vás uvede do fantastického světa elektromobility, kde vám za mírné přizpůsobení, nabízí velkou přidanou hodnotu nejen bez hluku a výfukových zplodin.