AC / DC nabíjení

Co je to střídavý a stejnosměrný proud. Jaký je rozdíl mezi nabíjením pomocí AC nabíjecí stanice a DC nabíjecí stanice? Jak rychle se elektromobil nabije a stačí nám teoreticky k nabití elektromobilu vhodný kabel a zásuvka pod napětím? Jaké jsou klíčové parametry při výběru elektroauta?

Elektrický proud má dvě podoby:

  • Střídavý (AC)
  • Stejnosměrný (DC)

Pomocí elektrického vedení je přenášen střídavý proud a v běžné elektrické zásuvce je 230 V střídavého proudu na frekvenci 50 Hz.

Většina moderní elektroniky je postavena na integrovaných obvodech bateriích, které pro svou činnost potřebují proud stejnosměrný (DC), proto je možné je nabíjet pouze pomocí nabíječky s napájecím zdrojem, který mění AC střídavý proud z domácí elektrické zásuvky na DC stejnosměrný proud. Typickým příkladem takového zařízení je nabíječka pro mobilní telefon. Tento stejnosměrný (DC) proud používá také elektronika a baterie elektromobilu.

NABÍJENÍ AC

Při nabíjení elektromobilu střídavým proudem je použita palubní nabíječka, zabudovaná v každém automobilu, ta přijímá střídavý (AC) proud a mění ho na stejnosměrný (DC) proud, který posílá dále do baterie automobilu. Klíčovým parametrem při výběru elektroauta je tedy výkon palubní (zabudované) nabíječky, která limituje jak rychle jej lze nabíjet na cenově dostupnějších a mnohem rožšířenějsích AC nabíjecích stanicích.

Maximální možná rychlost nabíjení je tedy závislá na maximální výkonové zatížitelnosti zásuvky nebo nabíjecí stanice a výkonu palubní nabíječky, potažmo počtem fází, které je schopna využít.

Běžně máme k dispozici 3 typy zásuvek poskytující střídavý (AC) proud:


1fázová zásuvka (schuko)

3fázová zásuvka (16 A)

3fázová zásuvka (32 A)
     
 3,7kW  11kW 22kW 

 

 

 

 

Podle výše uvedených hodnot můžeme zjistit, že nejrychlejší možnost nabíjení baterie elektroauta střídavým proudem je za pomocí zásuvky či AC nabíjecí stanice s napětím 3x230V a maximálním proudem 32A na každé fázi. 

AC NABÍJECÍ STANICE

Tyto nabíječky zprostředkují nezbytnou komunikaci s řídícím systémem vozidla a zajistí po celou dobu nabíjení bezpečný průběh nabíjení pro obsluhu i vozidlo. Jedná se vlastně o rozhraní, které za pomocí kabelu umožňuje připojení palubní nabíječky k napětí s proudem a umí poskytnout až 22 kWh nabíjecího výkonu.
Tento střídavý proud je posílán do palubní nabíječky, ale pouze v takovém množství, jaké je schopna přijmout. Následně mění palubní nabíječka střídavý proud na stejnosměrný a posílá ho do baterie.

Pokud je tedy elektromobil vybaven pouze 3,7 kW nabíječkou, tak je úplně jedno jestli ho nabíjíme z obyčejné jednofázové zásuvky (230 V/16 A), nebo pomocí třífázové nabíjecí stanice (400 V/32 A), protože palubní nabíječka si stejně není schopna vzít více než 3,7 kW za hodinu. Pokud chcete v tomto případě nabíjet vyšší rychlostí, tak vám nezbývá nic jiného, než nabíjet pomocí DC nabíjecí stanice.

NABÍJENÍ DC

Nabíjení stejnosměrným proudem, tzv. rychlonabíjení se dělá pomocí DC nabíjecí stanice, která umí střídavý proud (AC) změnit na stejnosměrný (DC), poté "obejde" palubní nabíječku elektromobilu a tento stejnosměrný proud posílá přímo do baterie, přesně podle instrukcí řídícího systému nabíjení ve vozidle.
Nabíjení tedy není omezováno výkonem palubní nabíječky a proíhá podstatně rychleji.

Takováto nabíjecí stanice je ale technologicky podstatně složitější a mnohonásobně dražší než AC nabíjecí stanice, vyžaduje výkoné odběrné místo elektrické energie a proto jich napočítáme podstatně méně, než stanic AC.

DC Dobíjecí stanice musí umět s vozem komunikovat namísto nabíječky palubní, aby mohla upravovat parametry výstupního výkonu podle stavu a schopností baterie.

A na samotný závěr zde máte přehled všech dobíjecích konektorů pro elektromobily dle stávajících norem.

Konektory pro EV

Přihlášení

Tato stránka používá cookies. Vice info